Menu

Alternatívne riešenie sporov

Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov

Od 1.2.2016 vstúpil do účinnosti nový zákon č. 391/2015 Zb. o Alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Pre spotrebiteľov to znamená, že v prípade vzniku konfliktu medzi spotrebiteľom a predávajúcim, môže spotrebiteľ podať žiadosť o mimosúdne vyriešenie sporu a to na niektorý z orgánov alternatívneho riešenia sporov. Orgánom alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov vo všeobecnosti je:

· Slovenská obchodná inšpekcia

· Úrad pre reguláciu sieťových odvetví,

· Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb,

· iný orgán zapísaný do zoznamu vedeného Ministerstvom hospodárska SR.

Váš spor sa vyrieši rýchlo, online. Cieľom je dosiahnuť zmierlivé vyriešenie sporu medzi spotrebiteľom a prevádzkovateľom e-shopu prostredníctvom elektronických prostriedkov, napr. emailu.

Kto rieši spory medzi spotrebiteľom a predávajúcim?

Ak vznikne konflikt medzi spotrebiteľom a predávajúcim, môže spotrebiteľ požiadať o mimosúdne riešenie sporu niektorý z orgánov alternatívneho riešenia sporov.

Kto môže podať návrh na riešenie sporu?

Pokiaľ sa spotrebiteľ, ktorý uzatvoril hocijaký typ spotrebiteľskej zmluvy s predávajúcim alebo poskytovateľom služby (napr. nákup tovaru cez e-shop), domnieva, že predávajúci porušil jeho práva alebo zle vybavil reklamáciu, môže sa v prvom rade obrátiť so žiadosťou o nápravu na predávajúceho. Ak neuspeje, môže sa obrátiť na niektorý z vyššie uvedených orgánov alternatívneho riešenia sporov, ktorý sa bude snažiť vyriešiť spor online.

Spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu, ak predávajúci na jeho žiadosť o nápravu odpovedal zamietavo alebo vôbec nereagoval do 30 dní. Návrh je možné podať online na ktorýkoľvek orgán alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov, pričom právo voľby má spotrebiteľ.

Ako prebieha alternatívne riešenie sporu?

Dňom prijatia návrhu sa začína alternatívne riešenie sporu na vybranom orgáne. V rámci riešenia spotrebiteľského sporu poverený orgán preskúma opodstatnenosť návrhu, tento následne doručí predávajúcemu a vyzve ho, aby sa k návrhu vyjadril. Predávajúci je povinný poskytnúť poverenému orgánu potrebnú súčinnosť a na výzvu reagovať. Poverený orgán postupuje pri alternatívnom riešení sporu tak, aby bol spor čo najrýchlejšie ukončený. Ak je to možné, komunikuje so zúčastnenými stranami mailom alebo telefonicky. Poverený orgán postupuje tak, aby do 90 dní konanie ukončil.

Čo je výsledkom alternatívneho riešenia sporu?

Výsledkom alternatívneho riešenia sporu je nezáväzné odôvodnené stanovisko. V nezáväznom stanovisku orgán alternatívneho riešenia sporov popíše skutkový stav a vyvodí z uskutočneného dokazovania záver, či došlo k porušeniu zákona predávajúcim.

Aké poplatky platí spotrebiteľ za alternatívne riešenie sporu?

Orgán alternatívneho riešenia sporu môže túto službu pre spotrebiteľa spoplatniť, maximálne však vo výške 5 eur.

Viac info na stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie: INFO O ALTERNATÍVNOM RIEŠENÍ SPOROV

Spotrebiteľ zároveň môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho sporu využiť platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Formulár pre podanie návrhu na začatie alternatívneho riešenia sporov: FORMULÁR

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Produkt bol vložený do košíku
Pokračovať v nákupe Objednať